Ралица Николаева
PhD (Marketing) Purdue University, USA
Маркетинг бойынша қауымдасқан профессор
  • Өмірбаян
  • Жарияланымдар
  • Зерттеу
  • Оқыту
  • Байланыс құралдары

Ралица Николаева Назарбаев Университеті Жоғары бизнес мектебінде маркетинг бойынша қауымдасқан профессор болып табылады. Бұрындары ол  ISCTE – Instituto Universitario де Lisboa (Португалия), Висконсин Милуок Университетінде, Пердью Университетінде және GISMA Business School (Германия) сабақ берген. Доктор дәрежесін Пердью Университетінің Krannert School of Management, АҚШ-та алған. Қазіргі уақытта әлеуметтік инновацияны қоса алғанда, қабылданған практикалардың институционалды және когнитивтік драйверімен жұмыс істейді. Д-р Николаеваның зерттеулері алдыңғы қатарлы халықаралық ғылыми журналдарда жарияланған, ол Global Economics and Management Review реадакторы және Management Decision редакциялық кеңесінің мүшесі болып табылады. Ол Маркетинг Академиясының, Еуропалық маркетинг академиясының және Еуропалық басқару Академиясының мүшесі болып табылады. Д-р Николаева Лондон, Рим және Софиядағы  Initiative for Social Empowerment құрылтайшысы және қамқоршы.

Recent Academic Publications

Nikolaeva, Ralitza, Amit Bhatnagar, and Sanjoy Ghose (2015) “Exploring Curvilinearity through Fractional Polynomials in Management Research” Organizational Research Methods, 18(4), 738-760

Bhatnagar, Amit, Ralitza Nikolaeva, and Sanjoy Ghose (2014) “Online Market Entry: The Motivations for Imitation across Retailer Types” Managerial and Decision Economics, first online DOI: 10.1002/mde.2708

Nikolaeva, Ralitza (2014), “Interorganizational Imitation Heuristics Arising from Cognitive Frames” Journal of Business Research, 67(8), 1758-1765

Nikolaeva, Ralitza and Marta Bicho (2011), “The Role of Institutional and Reputational Factors in the Voluntary Adoption of Corporate Social Responsibility Reporting Standards,” Journal of the Academy of Marketing Science, 39(1), 136-157

Working Papers

Nikolaeva, Ralitza and Silvia Dello Russo “Office Design and Dignity at Work in the Knowledge Economy” chapter accepted to appear in Dignity and Organizations, Monika Kostera and Michael Pirson (Eds.), Palgrave McMillan (Humanism in Business Series)

Bicho, Marta, Ralitza Nikolaeva, and Carmen Lages “Inter-category Positioning as Strategic Balance in a Marginalized Market Category” reject, resubmit at Journal of Business Venturing

Nikolaeva, Ralitza “When Theory Is Not Enough: Imprinting, Inertia, and Non-linear Dynamic Effects” in preparation for Management Science

Recent Presentations or Conference Papers

Bicho, Marta, Ralitza Nikolaeva, and Carmen Lages (2015) “Inter-category Positioning as Strategic Balance in a Marginalized Market Category,” European Academy of Management (EURAM), Warsaw, Poland – Best Paper award at the Strategy Process and Practice Track

Nikolaeva, Ralitza and João Azambuja (2015) “Inter-Firm Imitation in Social Media Adoption: A Cognitive Framework,” European Academy of Management (EURAM), Warsaw, Poland

Bicho, Marta, Ralitza Nikolaeva, and Carmen Lages (2014) “Positioning as Strategic Balance: The Case of Complementary and Alternative Medicine (CAM),” Proceedings of the 17th World Marketing Congress, Academy of Marketing Science, Lima, Peru

Nikolaeva, Ralitza (2014) “Demand-Side Perspective of Technology Substitution: Disadopting Landlines for Mobile Phones,” European Marketing Academy Conference (EMAC), Valencia, Spain

  • Diffusion of innovations – imitation, first mover advantages, market/category formation, adoption/disadoption of innovations
  • Market ecology
  • Institutionalization

Marketing Management

Nazarbayev University Graduate School of Business

Office No. 6.045

Office: +7 717 2 69 45 75 

Mobile: +7 705 2447732

E-mail:   ralitza.nikolaeva@nu.edu.kz

Егер де Сіз факультет өкілін қандай-да бір іс-шараға, концеренцияға не семинарға шақырғыңыз келсе, алдын-ала біздің Назарбаев Университеті Жоғары Бизнес Мектебінің Маркетинг және PR кеңсесіне хабарласуыңызды сұраймыз: pressa.nugsb@nu.edu.kz