Президент Назарбаев жариялаған 2050 Стратегиясы құжатында мойындалғандай, көптеген экономикаларда, әсіресе Қазақстанда кәсіпкерлік басымдық болып қала береді. Экономиканың өсу қозғалтқыштары ірі компаниялар емес, шағын және орта бизнесін ашатын көптеген шағын кәсіпкерлер екендігі туралы кеңінен деректер бар. NUGSB жақында GEM (The Global Entrepreneurship Monitor) ұйымына қосылды. GEM – әлемдегі кәсіпкерлік саласындағы ең ірі зерттеу жобасы. Жоба елдер бойынша (әлеуетті) кәсіпкерлердің мотивтері мен ұмтылыстарын, сондай-ақ олардың айналасындағылардың қарым-қатынасын, яғни қоғамдағы кәсіпкерлік климатты бағалайды. 1999 жылы Лондон бизнес мектебі мен Бабсон колледжінің серіктестігі ретінде бастау алған алғашқы зерттеу 10 елді қамтыды. Содан бері жыл сайын өсіп келе жатқан жобаға жер шарының түкпір-түкпірінен 100-ге жуық «Ұлттық командалар» қатысты. NUGSB енді Қазақстан Ұлттық құрамасы болып табылады.
An analysis of the data reveals a mostly positive assessment of entrepreneurs as a social stratum. Kazakhstan’s population sees entrepreneurs as successful people with high status in society. More often young people indicate entrepreneurship as career choice. 68,9% respondents in Kazakhstan regards entrepreneurship as new opportunity, and 52,1% believe they have necessary knowledge and skills to start business. The young people aged 25-34 are the most active and represent the largest proportion of potential entrepreneurs. This report also reveals gender aspects of entrepreneurship in Kazakhstan. Research suggests that male entrepreneurs engage into entrepreneurial activity to develop business opportunity, while female entrepreneurs start business out of necessity. The largest proportion of new entrepreneurs develop their business in wholesale and retail (46,6%), agriculture (11,4), healthcare, education, public and social services (17,6%). In terms of regional distribution respondents of North Kazakhstan, Kostanay, West Kazakhstan, South Kazakhstan and Akmola regions are the most positive in assessing their possibilities to start business. Interestingly to note that rural population is more optimistic about engaging in entrepreneurial activity and more confident in their knowledge and skills compared to urban population.
Graduate School of Business, Nazarbayev University:
Dr. Venkata S. Subramanian
Dr. Yerken Turganbayev
Dr. Shumaila Yousafzai
External experts
Nurlan Kulbatyrov
Chingiz Tourez